Wyniki wyszukiwania "Janusz Skwara"

  • Refleksje z Lublina Refleksje z Lublina, FILM: 24/1978 (1540), strona Refleksje Janusza Skwary po kolejnym zjedzie Międzynarodowego Forum Filmowego "Człowiek-praca-twórczość", w tym wiele miejsca poświęconego omawianej tam produkcji "Sprzężenie zwrotne" Wiktora Tregubowicza. wydanie 24/1978
  • Recenzje Recenzje, FILM: 6/1978 (1522), strona Dział "Recenzje", a w nim: - tekst Cezarego Wiśniewskiego na temat filmu "Czas życia, czas miłości" - tekst Janusza Skwary o filmie "Godzilla kontra Gigan" Na zdjęciach kadry ze wspomnianych filmów. wydanie 6/1978
  • Mroczny refleks Ameryki Mroczny refleks Ameryki, FILM: 9/1978 (1525), strona Opis kina greckiego na podstawie produkcji wyświetlanych w czasie tygodnia filmów greckich w Iluzjonie Filmoteki Polskiej. Zdjęcia: Okładka książki „Świat czarnego filmu” Janusza Skwary. „Wampir z Aten” Nikosa Koundaurosa. wydanie 9/1978
  • Smutny pejzaż jesieni Smutny pejzaż jesieni, FILM: 15/1978 (1531), strona Janusz Skwara recenzuje czechosłowacki film "Dym jesiennego ogniska" na podstawie powieści Bohumila Rihy "Doktor Meluzin". Wystudiowane wizje malarskie odsuwają drobiazgową obserwację na drugi plan, jednak nie ma to wpływu na poetyckość obrazu. wydanie 15/1978
  • Przegrane życie Maliniaka Przegrane życie Maliniaka, FILM: 18/1978 (1534), strona Recenzja "Nie zaznasz spokoju" autorstwa Janusza Skwary. Życie chłopców z marginesu okiem reżysera Mieczysława Waśkowskiego. Na zdjęciu: - kadr z filmu "Nie zaznasz spokoju". wydanie 18/1978
  • Książki, Przekraczanie, rozszerzanie, powiększanie Książki, Przekraczanie, rozszerzanie, powiększanie, FILM: 19/1978 (1535), strona W dziale "Książki" recenzja publikacji "Sto filmów włoskich" Hanny Książek-Konickiej. Autorka w udany sposób analizuje motywy cieszące się największym powodzeniem wśród włoskich filmowców, przypomina też produkcje zapomniane, kreśląc tym samym czytelną ewolucję sztuki filmowej tego kraju.... wydanie 19/1978
  • Przekraczanie, rozszerzanie, powiększanie Przekraczanie, rozszerzanie, powiększanie, FILM: 19/1978 (1535), strona Artykuł "Przekraczanie, rozszerzanie, powiększanie" Janusz Skwara poświęca napięciom na linii wierność rzeczywistości - fikcja. W rozważaniach swych posługuje się przykładami dzieł Alfreda Hitchcocka, Michelangelo Antonioniego i Alaina Resnais. Na zdjęciu: - kadr z filmu "Powiększenie"... wydanie 19/1978
  • Film krótki i okolice, Dokument i stylizacja Film krótki i okolice, Dokument i stylizacja, FILM: 20/1978 (1536), strona Arcitenens rozpoczyna swój felieton "Pułkownik i rekonstrukcje" od refleksji o "Bitwie o Anglię" Guya Hamiltona, kończy zaś na wymienieniu filmów, w których przedstawiono zasługi polskiego lotnictwa. W artykule "Dokument i stylizacja" Janusz Skwara analizuje zależności pomiędzy filmem... wydanie 20/1978
  • Dokument i stylizacja Dokument i stylizacja, FILM: 20/1978 (1536), strona W artykule "Dokument i stylizacja" Janusz Skwara analizuje zależności pomiędzy filmem dokumentalnym a fabularnym w twórczości Krzysztofa Wojciechowskiego. Na zdjęciach: - kadr z filmu "Rodzina"; - kadr z filmu "Antyki". wydanie 20/1978
  • Kres wędrówki w niewiadome Kres wędrówki w niewiadome, FILM: 27/1978 (1543), strona Artykuł Janusza Skwary o stereotypowych rolach kobiet i mężczyzn w filmach z epoki oraz o tym, że Greta Garbo i Humphrey Bogart zaprezentowali nową jakość gry aktorskiej, wyłamującą się z dotychczasowego spojrzenia. Na zdjęciu: - Greta Garbo wydanie 27/1978
  • Kres wędrówki w niewiadome Kres wędrówki w niewiadome, FILM: 27/1978 (1543), strona Artykuł Janusza Skwary o stereotypowych rolach kobiet i mężczyzn w filmach z epoki oraz o tym, że Greta Garbo i Humphrey Bogart zaprezentowali nową jakość gry aktorskiej, wyłamującą się z dotychczasowego spojrzenia. Na zdjęciu: - Humphrey Bogart w filmie "Ostatni termin" Richarda Brooksa wydanie 27/1978
  • Niepowodzenia starych mistrzów Niepowodzenia starych mistrzów, FILM: 51/1978 (1567), strona Każdemu może zdarzyć się słabszy film. Janusz Skwara wskazuje na nadmierną fascynację tematyką psychoanalizy w filmach Sydneya Lumeta „Equus” oraz Richarda Brooksa „Zajrzyj do mr. Goodbara”. Zdjęcie: Peter Firth. Richard Burton i Peter Firth. wydanie 51/1978
  • Mroczny refleks Ameryki Mroczny refleks Ameryki, FILM: 9/1978 (1525), strona Trzeba na wstępie pogratulować Januszowi Skwarze wyboru tematu: sięgając po motywy „policyjne” i polityczne w filmie amerykańskim przełomu lat siedemdziesiątych, trafił w sedno zainteresowań czytelniczych. Ewolucja tradycyjnych wątków kryminalnych i gangsterskich daje od dłuższego czasu wiele do... wydanie 9/1978
  • Godzilla podstawia nogę Godzilla podstawia nogę, FILM: 6/1978 (1522), strona GODZILLA KONTRA GIGAN (Gojira tai Gaigan). Reżyseria: Jun Fukuda. Wykonawcy: Hiroshi Ishikawa, Yuriko Hishimi, Tomoko Umeda i inni. Japonia, 1972. Kiedy przed kilkunastu laty Godzilla wyruszała na podbój świata, wydawało się, że Frankensteinom i Draculom przybył partner w sztuce straszenia.... wydanie 6/1978
  • Klasycyzm Howarda Hawksa Klasycyzm Howarda Hawksa, FILM: 5/1978 (1521), strona Howard Hawks był bodaj ostatnim spośród reżyserów filmu amerykańskiego, którzy pracowali w Hollywood niemal od narodzin jego świetności. Po jego śmierci tamto wszystko będzie już tylko wspomnieniem heroicznych początków walki o artystyczny kształt kina przyciągającego rzesze widzów. Hawks... wydanie 5/1978
  • Fassbinder i inni Fassbinder i inni, FILM: 12/1978 (1528), strona Geografia kina zachodnioniemieckiego jest nieskomplikowana. Z jednej strony istnieją twórcy filmów komercjalnych tacy jak Harald Reinl, Alfred Vohrer czy Peter Patzak, którzy przenoszą na ekran teksty nieśmiertelnego Karola Maya lub powieści trzeciorzędnych pisarzy współczesnych, łączących tanią... wydanie 12/1978
  • Przekraczanie, rozszerzanie, powiększanie Przekraczanie, rozszerzanie, powiększanie, FILM: 19/1978 (1535), strona Ambicją kina powojennego stało się nieustanne dążenie do uchwycenia autentyzmu życia, do wiarygodności. Włoski neorealizm, cinéma-vérité, francuska i angielska „nowa fala" wchłaniały coraz to nowe elementy życia. Zacierały się różnice pomiędzy fikcją a rzeczywistością, zdarzeniami wymyślonymi a... wydanie 19/1978
  • Dokument i stylizacja. O filmach Krzysztofa Wojciechowskiego Dokument i stylizacja. O filmach Krzysztofa Wojciechowskiego, FILM: 20/1978 (1536), strona O twórczości Krzysztofa Wojciechowskiego zwykło się pisać, że jest skrajnym przypadkiem zastosowania metod dokumentalnych w filmie fabularnym. W świetle jednak ostatnich dokonań reżysera teza ta zdaje się być wątpliwa: w „Kochajmy się”, „Godzinie” czy „Antykach” odnajdziemy tyleż surowej... wydanie 20/1978
  • Spodziewany powrót do tradycji Spodziewany powrót do tradycji, FILM: 40/1978 (1556), strona Zanim film nauczył się mówić o przeszłości - upłynęło sporo czasu. Pamiętamy nieporadne próby zapowiedzi retrospekcji: bohater siadał w głębokim fotelu, nieruchomo wpatrując się w jeden punkt, po czym następowało zmącenie obrazu, charakterystyczne „mleczko” - i wyłaniał się obraz z przeszłości.... wydanie 40/1978
  • Lauren Bacall: kobieta-kumpel Lauren Bacall: kobieta-kumpel, FILM: 44/1978 (1560), strona Howard Hawks odkrył ją w przededniu realizacji filmu „Mieć i nie mieć” według Ernesta Hemingwaya. Miała tu być partnerką Humphreya Bogarta, który po „Sokole maltańskim” był już aktorem pierwszej wielkości. Po znakomitym debiucie prasa amerykańska określała Lauren Bacall jako „The Look”... wydanie 44/1978