Archiwum

FILM: 14/1949 (70), strona 11 Magazyn FILM: 14/1949 (70), strona 11

Stylizacja i deformacja filmowego stroju

Wierność tła historycznego to nie wszystko. Ważne jest w filmach historycznych wszystkie elementy tworzące stylistykę danego okresu były zgodne z danym okresem. Przodują w tym twórcy radzieccy. Niestety często w filmach amerykańskich następuje pomieszanie epok w strojach czy fryzurach.
James Mason, brytyjski aktor nie zdecydował się na współpracę z żadną z ośmiu największych koncernów filmowych w Hollywood na rzecz współpracy z mniej znanymi producentami.

Na zdjęciach:
- Szekspirowskie filmy Lawrence’a Oliviera zachowują wierność epoki przy celowej prymitywizacji tła i niektórych rekwizytów. Scena śmierci króla w Hamlecie.
- W radzieckim filmie historycznym "Guramiszwilli" zachowano nie tylko ścisłość kostiumów i rekwizytów, lecz i charakteryzacji postaci historycznych.
- W amerykańskim filmie "Pani Walewska" zachowano wprawdzie mniej więcej mundur księcia Józefa, ale za to szlachta polska ma na sobie autentyczne stroje węgierskie z XVIII wieku.
- Portret Jamesa Masona